Bij veel kinderen die niet goed kunnen meekomen met rekenen, lukt het automatiseren niet goed (genoeg). Bij een som moet het kind lang nadenken, telt op zijn vingers of probeert (al schuin omhoog kijkend) het sommetje in zijn hoofd te maken.
Wanneer er een gebrek is aan automatiseren, werkt dit door in het totale rekenaanbod. Ook het ruimtelijk (in)zicht speelt hierin een rol.
Bij rekenproblemen werk ik met de JaMaRa methode. Bij deze methode wordt een krachtige, goede basis gelegd in getalinzicht, getalbegrip en automatiseren. Hierbij wordt een duidelijke links-rechts rekeninrichting gebruikt.
Door heel bewust met de handen als uitgangspunt te werken, wordt een stevig fundament gelegd, zo concreet en dicht mogelijk bij het kind. Het kind kan op een praktische en snelle manier leren rekenen, doordat het aansluit bij de rijping van het kind (reflexen en lateralisatie) en de getallen en hoeveelheden worden aangevoeld en doorleefd.
Hierdoor kunnen kinderen opnieuw, alsnog of beter leren rekenen. Het leert het kind de juiste denkstrategie aan om tot automatiseren te komen.
Welke problemen kunnen verminderd of opgelost worden met JaMaRa?
- Er is geen getal begrip aanwezig
- Er is geen inzicht in het tientallig stelsel
- Het is lastig om over het tiental heen te rekenen
- Getallen worden omgedraaid en gespiegeld bijvoorbeeld 38 wordt 83
- Er is angst om te rekenen met grote getallen
- De splitsingen t/m 10 krijgt het kind niet onder de knie
- Het kind komt niet tot automatiseren van de plus- en minsommen
Voordat begonnen kan worden met JaMaRa-traject onderzoek ik eerst of er geen visuele belemmeringen zijn, of de reflexen goed geïntegreerd zijn, of de lateralisatie voltooid is en of het werkgeheugen op niveau is. Daarnaast controleer ik het ruimtelijk (in)zicht en het dominantieprofiel. Wanneer hier hiaten in zitten, wordt daar eerst aangewerkt.
Bij het JaMaRa traject wordt er elke twee weken een sessie bij mij ingepland. Tijdens deze sessies herhaal ik de oefeningen die zijn meegegeven aan het kind en worden nieuwe oefeningen ingeoefend. Het kan handig zijn dat een ouder/verzorger mee komt. Dit omdat er ook thuis geoefend moet worden voor een optimaal resultaat en dan de bedoeling. Afhankelijk van de oefeningen die het kind meekrijgt oefen je 15 a 20 minuten per dag.