
Lezen en spelling
Een grote groep kinderen en studenten met een leerachterstand, problemen met automatiseren of (een vermoeden van) dyscalculie/ dyslexie denkt in plaats van woorden in beelden. Zij worden beelddenkers genoemd. Door in beelden te denken kunnen er problemen ontstaan bij het begrijpen en onthouden van de lesstof.
De lessen op school worden voornamelijk aangeboden via het gehoor. Via spellingsregels wordt het klankbeeld (wat hoor je?) gekoppeld aan het woordbeeld (wat schrijf je?). Dit wordt een auditief-analytische methode genoemd. Veel kinderen met spellingsproblemen kunnen hier niet mee uit de voeten. Ze kunnen de spellingsregels niet onthouden en/of niet toepassen.
Voor de spellingszwakke kinderen maak ik gebruik van het programma WoordBeeldTrainer. Deze methode kan naast elke methode op school worden gebruikt, omdat het een onafhankelijke methode is. WoordBeeldTrainer werkt met woordbeelden, waarbij het woordbeeld (visueel) en klankbeeld (auditief) aan elkaar wordt gekoppeld. Het kind onthoudt het woord in zijn geheel en wordt daarmee verankerd in het geheugen. Doordat alle zintuigen (horen, zien, denken en zeggen) worden gebruikt, is het toepasbaar voor alle leerstijlen.
Om tot optimale lees- en spellingsontwikkeling te komen het belangrijk is dat de visuele en auditieve informatieverwerkingssnelheid synchroon lopen. Door zowel de auditieve als de visuele verwerkingssnelheid te testen met AudioVariotest kan een op maat gemaakt oefenprogramma worden samengesteld in WoordBeeldTrainer. Het unieke aan WoordBeeldTrainer is dat auditieve en visuele verwerkingssnelheid worden gesynchroniseerd en automatisch wordt bijgesteld. Hierdoor krijgt het kind een op maat gemaakt programma, waardoor de progressie sneller gaat.
Met WoordBeeldTrainer kunnen kinderen opnieuw, alsnog of beter leren spellen.
Voordat ik WoordBeeldTrainer in zet, zal ik eerst onderzoeken of er geen blokkade zit in het visuele of auditieve aspect, of de reflexen goed geïntegreerd zijn, of de lateralisatie voltooid is en of het werkgeheugen op niveau is. Wanneer dit niet het geval is, zal ik daar eerst mijn aandacht op vestigen.
Het traject WoordBeeldTrainer begint met een PI dictee, om het instapniveau te bepalen.
Daarna wordt met de AudioVariotest de visuele- en auditieve verwerkingssnelheid bepaald, waarna er begonnen kan worden met het oefenen. Dit oefenen gebeurt thuis op een laptop of tablet. Bij voorkeur 5 dagen per week minimaal één woordpakket (10 woorden per dag). Voor het oefenen is een computerprogramma nodig.
Om de voortgang te bepalen wordt na twee tot drie maanden het PI-dictee opnieuw afgenomen, waarna de scores met elkaar vergeleken worden.
Normaal gesproken duurt het totale traject 15 tot 16 weken, met gemiddeld 6 sessies bij mij.


Tarieven
Om er zeker van te zijn waar de problematiek vandaan komt, start ik met een totale screening (zie werkwijze) van 285 euro.
Voor het afnemen van het PI dictee (2x) zijn de kosten 75 euro.
Een licentie (met een geldigheid van een jaar) bedraagt voor het online oefenprogramma 75 euro.
De kosten voor de sessies bij mij bedragen 60 euro per sessie.